تعداد زیادی از باورهایی که ما داریم، باورهای مخرب و نا خواسته است که در ذهن ما برنامه ریزی شده است باورهایی که سرنوشت ما را تغییر داده است.

گاهی بدون این که خودمان هم متوجه باشیم این باورها ما را به دنبال خود می کشند؛ دقیقا مثل زنجیر اسارت که به ما بسته شده و به همین دلیل هم بسیاری از کار هایی را که خیلی دوست داریم و نمی توانیم انجام دهیم.

درحقیقت این باورهای مخرب ماست موجب می شود تا خود را محدود کنیم و این طور می پنداریم که محکومیم به سرنوشت. در صورتی که سرنوشت را می توان از سر نوشت!

خیلی از ما در آتش می ‌سوزیم؛ در آتش حسرت.

دوست داریم ماشینی، خا‌‌نه‌ ای، همسری، بچه ‌ای و دوستی داشته باشیم و حرفی بزنیم و صحبتی بکنیم اما در آتش حسرتش می‌سوزیم و عمرمان به سر می‌ آید و تمام فرصت ‌ها را از دست می‌ دهیم و حرام می ‌کنیم ولی هیچ اقدامی نمی ‌کنیم چون باور کردیم نمی ‌شود.

چون باور کرده ‌ایم که:

باور کردیم “آسمان زندگی من قمر در عقرب است.”

باور کردیم “من بدبختم، ناتوانم و فقیر به دنیا آمده و فقیر هم از دنیا خواهم رفت.”

ماکان آریا پارسا

دکتر ماکان آریا پارسا یکی از مدیران و کارآفرینان موفقی است که در زمینه موفقیت نیز کلاس ها و کارگاه هایی برگزار می کند. او همواره به این مورد تاکید می کند که هرچه را که باور کنیم، اثبات خواهیم کرد.

او معتقد است که هر فرد باید بسیار هوشمندانه دقت کند که چه باوری را در سر پرورش می دهد چرا که آن باورها زندگی او را رقم می زند. این ها باورهای فیلی هستند، حال چه درست باشند و چه غلط.

ماکان آریا پارسا باور فیلی را این گونه بررسی می کند:

حکایت بچه فیل از زبان ماکان آریا پارسا

روزی بچه فیلی را با طناب به درختی می بندند. و این ادامه داشت تا بچه فیل بزرگ شد و هیکلی تنومند و قوی داشت و با الطبع باید او را به تنه ی قوی تری بسته می شد.

اما او را به یک چوب نازک که در زمین فرو کرده بودند و طناب به آن وصل شده بود بسته بودند و با یک حرکت کوچک آن طناب باز می شد و فیل آزاد می شد ولی بچه فیل داستان ما هیچ گاه این کار را نکرد و همان اطراف می چرخید.می دانید چرا؟

چون او اسارت را باور کرده بود. او زنجیر را باور کرده بود و باور کرده بود که نمی تواند فرار کند چون از بچگی این را پذیرفته بود که طنابی محکم به پای او بسته شده وراه آزادی ندارد. دکتر آریا پارسا باور فیلی را این گونه تعریف می کند این حکایت باور و اسارت بسیاری از ما انسان هاست. آسان ترین راه تغییر باورها را در این حکایت به راحتی می توان یافت.

چگونه باور را تغییر دهیم؟

آسان ترین راه تغییر باورها در ابتدا درک و آگاهی است. اگر درک کنیم و آگاه باشیم که باورهایی خواسته یا نا خواسته توسط خودمان یا افراد دیگر زندگی و همچنین تجربه، اکنون ما را ساخته است پس مهم ترین گام زندگی مان را برداشته ایم.

این گام ارزشمند جهشی عظیم برای تغییر سرنوشت ماست. دکتر آریا پارسا معتقد است که نباید کور کورانه پیش برویم و فقط انگشت اتهام به سوی دیگران دراز کنیم و بگوییم تقصیر آن بود و تقصیر این شخص بود و غیره ….

تا مسئولیت زندگی خود را از خود سلب کنیم و به دیگران نسبت دهیم نتایج زندگیمان تغییر نخواهد کرد. همه چیز خودمان هستیم و بس. فقط خودمان هستیم که مسئولیت همه اتفاقات زندگی خود را به عهده داریم سعی کنیم این را درک کنیم و از خالق عشق بخواهیم در این مسیر هدایتمان کند وبه ما کمک کند.

آسان ترین راه تغییر باورها از نظر دکتر آریا پارسا

ماکان آریا پارسا یکی از مدیران موفق کشور است که در اوج جوانی توانسته بخش عظیمی از خواسته ها و اهداف خود را اجرا کند و به آن ها برسد. او معتقد است که با تغییر باورهای فیلی خود توانسته به این جایگاه برسد.

به همین دلیل در کارگاه ها و جلساتی که درباره ی این باورهای مخرب صحبت می کند همواره بر این موضوع تاکید دارد که همه ما انسان ها برای رسیدن به موفقیت باید در ابتدا آگاهی پیدا کنیم و درک کنیم که باورهای اشتباه در درون ما هست که باید پیدایشان کنیم.

در مرحله بعد به هوش باشید؛ دقیقا کجا، رفتارها و اعمالی دارید که راضی نیستید و آن ها ریشه در باور های غلط شما دارد. این باورها را را پیدا کنید و بنویسید.

در مرحله بعد باور درست را جایگزین آن کنید و با جملات تاکیدی و با صحبت کردن با خودتان آن باورها را تغییر دهید.

یادتان باشد…

نکند مانند آن بچه فیل شده باشید، نکند فرصت زندگی ‌ات را در آتش سیرک زندگی ‌ات از دست می دهید.

فکر می کنید زندگی همین است، خوب همین هم می‌ شود و آن ‌چه که باور کردید اثبات می ‌شود.

داستان فیل را خوب به خاطر بسپارید، آن بچه فیل ‌ها را به خاطر بیاورید.

اگر چندین سال سعی کرده اید و کاری را نتوانسته‌ اید انجام دهید دلیل نیست که ناتوان هستی و شاید در آن‌ موقع بلد نبودید، پس آن را یاد بگیر.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *