به گفته دکتر ماکان آریا پارسا برنامه مالی کسب و کار یکی از مهم ترین بخش هایی است که در کسب و کار شما وجود دارد. برنامه مالی باید به صورت دقیق انجام شود. این برنامه نشان می دهد کسب و کار شما در کجا قرار گرفته است. صاحبان بسیاری از کسب و کارها از برنامه مالی مشخص شده برای تعیین کردن میزان امور مالی استفاده می نمایند. یک برنامه مالی به تمامی افرادی که وام دهنده هستند کمک می کند تا استفاده عاقلانه از وجوه پرداختی داشته باشند. ارزش خالص کسب و کار با استفاده از برنامه مالی مناسب در دوره زمانی مشخص شده نشان داده خواهد شد.
معرفی مراحل برنامه مالی کسب و کار
مراحل زیادی برای انجام مراحل برنامه مالی کسب و کار وجود دارد که هر یک از این مراحل باید به صورت اصولی طی شوند. برخی از مهم ترین مراحلی که مربوط به برنامه مالی هستند عبارتند از :
1. دریافت صورت های مالی
طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا استفاده از صورت های مالی کلیدی یکی از مهم ترین مراحل برنامه ریزی مالی بلند مدت می باشد. بخش مالی در هر یک از کسب و کارها از سه صورت مالی کلیدی تشکیل می شود. صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان نقدی مهم ترین صورت های مالی کلیدی هستند. در صورت سود و زیان، درآمد و هزینه ها به طور خلاصه بررسی خواهند شد. اگر به عنوان مثال شما یک بوتیک آنلاین دارید درآمدتان طبق محصولاتی که می فروشید تعیین می گردد.
در ترازنامه تصویری از وضعیت مالی انواع کسب و کارها نشان داده خواهد شد تا برنامه ریزی مالی به درستی ارزیابی گردد. ترازنامه با تفکیک کردن بدهی و دارایی ها در یک موقعیت خاص قرار می گیرند. بر باور دکتر ماکان آریا پارسا این مسئله به شما کمک می کند تا توانایی و قدرت مالی کسب و کار خود را به درستی تعیین نمایید. در صورت جریان نقدی کسب و کار، موقعیت نقدی را به درستی می توانید مدیریت کنید.
2. پیش بینی فروش
از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا پیش بینی فروش به عنوان یکی دیگر از مراحل برنامه مالی کسب و کار شناخته می شود. پیش بینی فروش یک راه مطمئن برای تعیین کردن میزان فروش در آینده به شمار می رود. عنصر کلیدی انواع برنامه های مالی مربوط به پیش بینی فروش است. بدون ایده خاص از فروش، شما در آینده می توانید در این مرحله مدیریت فروش را بر عهده بگیرید. پیش بینی فروش امکان دارد تا حدودی پیچیده باشد. متخصص مالی به راحتی این مرحله را طی می کند و جریان نقدی به درستی بررسی خواهد شد.
3. ایجاد بودجه هزینه ها در برنامه ریزی مالی بلند مدت
طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا ایجاد کردن بودجه هزینه ها یکی دیگر از مراحل برنامه ریزی مالی به شمار می رود. بودجه هزینه به شما کمک می کند تا به خوبی متوجه گردید فروش پیش بینی شده تا چه اندازه هزینه خواهد داشت. هزینه های عملیاتی مانند حقوق و دستمزد، بازاریابی، اجاره، قبض آب و برق و … در این مرحله بررسی می شوند. شما می توانید هزینه هایتان را طبق هزینه های ثابت مانند دستمزد و همچنین هزینه های متغیر مانند بازاریابی مورد بررسی قرار دهید. هزینه های ثابت و هزینه های متغیر باید در بودجه هزینه ها به درستی ایجاد شوند و ارزیابی گردند.
4. تجزیه و تحلیل
تجزیه و تحلیل یکی دیگر از مراحل برنامه مالی کسب و کار به شمار می رود. تجزیه و تحلیل به عنوان محاسبه مالی شناخته میشود که کمک میکند شما تعیین نمایید کسب و کارتان چه زمانی سودآور است. اگر به درستی این مرحله را انجام دهید نیاز است، تعداد خدمات و محصولاتی که جهت پوشش دادن هزینه ها باید ارائه دهید را ارزیابی کنید. اگر در این مرحله به تعادل برسید امکان دارد پولی به دست نیاورید ولی ضرر نکنید. تمامی هزینه های شما در این مرحله پوشش داده خواهند شد. نقطه سر به سر در این مرحله برابر می شود و هزینه های ثابت کسب و کار شما بر میانگین قیمت تقسیم می گردند و از هزینه های متغیر کم می شوند.
5. طرح کارکنان در برنامه ریزی مالی
یکی دیگر از مراحل برنامه مالی کسب و کار، طرح کارکنان می باشد. اگر شما بدون کارمند فعالیت خود را انجام می دهید می توانید این مرحله را به راحتی طی کنید. در صورتی که هزینه نیروی کار دارید باید حقوق و دستمزد را تعیین کنید. حقوق و دستمزد روی کسب و کار شما تاثیر زیادی می گذارند. برنامه پرسنلی که شما ارائه می دهید باید ضرورت اعضای تیم را به درستی توجیه نماید. با توصیف کردن هر یک از کارمندان تخصص و دانش کارمندان آغاز می گردد. موقعیت هایی که می خواهید در آینده داشته باشید را باید همراه با تجربه درج کنید. اطلاعاتی که مربوط به تجربه و غرامت است در این مرحله ارزیابی می شوند.
6. بررسی برنامه استراتژیک
بررسی برنامه استراتژیک یکی دیگر از مراحل برنامه ریزی مالی به شمار می رود. اگر شما برنامه راهبردی برای آینده داشته باشید بدون شک موفق خواهید شد. صرف زمان جهت تدوین نمودن برنامه استراتژیک به عنوان یکی از بهترین راه ها شناخته می شود که شما را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت می رساند. برنامه استراتژیک را باید بر اساس نوع کسب و کار خود ایجاد کنید. این مسئله که مطمئن شوید برنامه استراتژیک با نحوه کسب و کار شما هماهنگی لازم را دارد بسیار مهم است.
7. برنامه ریزی برای مالیات مهمترین بخش برنامه مالی کسب و کار
برنامه ریزی برای مالیات یکی دیگر از مراحل برنامه مالی کسب و کار شناخته می شود. اگر شما مالیات را در نظر نگیرید امکان دارد درآمد ناخالص کسب و کارتان را به درستی بررسی نکنید. با توجه به نرخ مالیات و توجه به میزان مالیاتی که دارید، کسب و کار شما به صورت بالقوه نیاز است که طبق تعرفه مقداری از سود را به عنوان مالیات پرداخت کند. در این مرحله باید مطمئن شوید که زمان ایجاد نمودن برنامه مالی، هزینه های مالیات را به درستی منعکس نمایید.
8. ساخت صندوق اضطراری
ساخت صندوق اضطراری به عنوان یکی دیگر از مراحل برنامه مالی کسب و کار شناخته می شود. در اداره مشاغل این مسئله به خوبی درک می گردد که ۹۰ درصد مشاغل طی دو سال امکان دارد بعد از فاجعه ای که برای آنها رخ می دهد شکست بخورند. شما می توانید بودجه ای را برای صندوق اضطراری بگذارید تا شانس کسب و کارتان را جهت موفقیت بیشتر افزایش دهید. زمانی که فاجعه غیر منتظره برای کسب و کار شما به وجود آید پول نقد کافی جهت مقاومت در برابر اختلالات سرمایه خود خواهید داشت. با ساخت صندوق اضطراری می توانید در شرایط ضروری از پول نقد استفاده کنید تا برنامه هایتان دچار مشکل نگردد.
9. دریافت بیمه در برنامه ریزی مالی بلند مدت
دریافت بیمه مناسب یکی دیگر از مراحل برنامه مالی کسب و کار شناخته می شود. بیمه تجاری مانند صندوق اضطراری برای مدیریت کردن انواع کسب و کارها اهمیت زیادی دارد. طرح بیمه در هر یک از کسب و کارها به شما کمک می کند تا بتوانید موقعیت خود را سرپا نگه دارید. اگر در یک فاجعه بخواهید کسب و کار خود را حفظ کنید با بیمه تجاری بدون شک موقعیت کسب و کار برقرار می ماند.
10. مدیریت کردن بدهی
مدیریت کردن بدهی به عنوان یکی دیگر از مراحل برنامه ریزی مالی شناخته می شود. اگر هدف شما از دریافت وام این است که بدهی های خود را پرداخت کنید باید بگوییم که بازپرداخت بدهی تا حدودی زمان بر است. دوره بازپرداخت طولانی با نرخ بهره بالا امکان دارد برای شما سنگین باشد. بر همین اساس باید در مرحله اول بدانید که چه مقدار می خواهید تحمل نمایید. همچنین نیاز است بدانید چطور از وام خود جهت بیشتر کردن درآمدتان استفاده خواهید کرد. این مسئله کمک می کند تا بدهی تان را به درستی مدیریت نمایید.
11. در برنامه ریزی مالی بلند مدت باید مراقبت درآمد و مخارج باشید
یکی دیگر از مراحل برنامه مالی کسب و کار این است که مراقب درآمد و مخارج تان باشید. اگر کسب و کار شما درآمد هفتگی دارد نیاز است که جریان نقدی برای کسب و کار شما برنامه ریزی شود. در صورتی که جریان نقدی برای کسب و کارهای هفتگی وجود نداشته باشد امکان دارد کسب و کارها با خطر بزرگی مواجه گردند. تمامی هزینه ها و درآمد خود را باید به درستی دنبال نمایید. در صورتی که در مناطق خاصی، مخارج را بیش از اندازه می بینید می توانید پس اندازتان را نگهداری کنید. با استفاده از این پس انداز به راحتی قادر خواهید بود بدهی تان را پرداخت نمایید و برای شرایط اضطراری آمادگی لازم را داشته باشید.
بدون دیدگاه