به گفته دکتر ماکان آریا پارسا شتاب دهنده کسب و کار به انواع شرکت ها و مراکزی می گویند که با حمایت کارآفرینان، سرعت کار را افزایش خواهند داد. در واقع با کمک شتاب دهنده ها شما می توانید تا مرحله سود دهی سرعت کسب و کار خود را بالاتر ببرید. شرکت های شتاب دهنده به کارآفرینانی که کم تجربه هستند در زمینه تبلیغات، مالی، بازاریابی و … راهنمایی های زیادی ارائه می دهند. حمایت های شرکت ها از زمان ارائه دادن ایده تا زمان بازاریابی و فروش وجود دارد. شرکت های شتاب دهنده به عنوان شرکت های سرمایه گذار اولیه شناخته می شوند.
طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا این شرکت ها هزینه شروع کار را خودشان تقبل می کنند و در مرحله افزایش سود، سهمشان را از منبع فروش برمی دارند. این مسئله تضمینی جهت مسئولیت پذیری شرکت های شتاب دهنده می باشد. در لیست شتابدهنده های ایران می توانید مراکز مشهوری را مشاهده کنید که هر یک از آنها تخصص و تجربه زیادی دارند.
وظایف مراکز شتاب دهنده کسب و کار
شرکت های شتاب دهنده کسب و کار وظایف متفاوتی دارند. بر باور دکتر ماکان آریا پارسا هدف اصلی بهترین شتاب دهنده ها، توسعه و همچنین گسترش کسب و کارهایی است که به تازگی راه اندازی شده اند. هدف کلی در مورد وظایف و مسئولیت ها به وسیله بخش های متفاوت شرکت تعیین می گردد. برخی از مهمترین وظایفی که شرکت های شتاب دهنده بر عهده دارند عبارت است از :
1. حمایت مالی
از دید دکتر ماکان آریا پارسا حمایت مالی یکی از مهم ترین وظایف شرکت شتاب دهنده استارتاپ می باشد. هر یک از کسب و کارهای بزرگ و کوچک برای اینکه راه اندازی شوند به سرمایه اولیه نیاز دارند. کارآفرینان از روش های گوناگون مانند مشارکت با سرمایه گذاران، سرمایه شخصی و … به راه اندازی کسب و کار کمک زیادی می کنند. یکی از مهم ترین وظایف بهترین شتاب دهنده این است که حمایت مالی را به نحو احسن ممکن انجام خواهد داد. شتاب دهندگان کسب و کار با تامین نمودن هزینه بخش های گوناگون استارتاپ، مسیر پیشرفت را برای آنها هموار خواهند کرد.
برخی از کسب و کارهایی که به تازگی راه اندازی شده اند به دلایل گوناگون فرصت پیشرفت ندارند. انواع شتاب دهنده ها برای اینکه مسیر پیشرفت آنها را هموار کنند ایده های زیادی ارائه می دهند. اگر کسب و کارها سریعتر پیشرفت نمایند در مدت زمان بسیار کوتاهی به سود دهی بالا می رسند. مراکز شتاب دهنده از شرکت ها حمایت ویژه می نمایند تا زودتر سود کسب و کار دریافت شود. افزایش سرعت پیشرفت کسب و کار در کنار حمایت مالی، یکی از مهم ترین وظایفی است که شرکت های شتاب دهنده باید آن را به خوبی انجام دهند.
2. انجام تبلیغات
تبلیغات یکی دیگر از وظایف شرکت های شتاب دهنده کسب و کار به شمار می رود. تبلیغاتی که برای بازاریابی کسب و کارهای تازه راه اندازی شده انجام می شود بسیار مهم است. مشتریان و کاربران زیادی جذب تبلیغات می شوند. هر یک از شتاب دهنده هایی که کسب و کارهای نوین را به سودآوری می رسانند بخشی از مسئولیت شان را با کمک کارکنان درون سازمانی به بهترین نحو ممکن انجام می دهند. این مسئله کمک می کند تا تبلیغات کسب و کارها به خوبی انجام شود.
3. آموزش مهمترین وظایف شتاب دهنده استارتاپ
آموزش یکی دیگر از وظایف انواع شتاب دهنده ها به شمار می رود. آموزش هر یک از اعضای کسب و کارهایی که نوپا هستند برای پیشرفت آنها ضروری می باشد. هر یک از شرکت های شتاب دهنده کسب و کار به کارآفرینان این مسئله را یاد می دهند که بتوانند سود زیادی از کسب و کارشان به دست آورند. مراکز شتاب دهنده با آموزش مسائل مهم مانند روش های بازاریابی، مدیریت سرمایه و … کسب و کارها را آماده می کنند. این مسئله کمک می کند تا بعد از مدتی کسب و کارها توسعه گسترده ای داشته باشند.
4. مشارکت
باتوجه به صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا یکی دیگر از وظایف شرکت های شتاب دهنده کسب و کار، مشارکت می باشد. هر یک از شتاب دهنده هایی که کسب و کارهای تازه را مدیریت می کنند ایده تجاری و کسب و کار خاصی را به آنها ارائه می دهند. این مسئله که شرکت ها در آینده بتوانند سود زیادی داشته باشند بسیار مهم است. زمانی که می خواهید از شتاب دهنده های مربوط به کسب و کار کمک بگیرید باید مشخص نمایید که چه مقدار از سود خود را نیاز است به شرکت های شتاب دهنده ارائه دهی. مشارکت کسب و کارها با شرکت های شتاب دهنده مهم ترین مسئله ای است که قبل از کمک کردن از شرکت ها باید به آن توجه داشته باشید.
مراحل همکاری با مراکز شتاب دهنده کسب و کار
مراحل همکاری با شتاب دهنده استارتاپ متفاوت است. اگر می خواهید از شرکت های شتاب دهنده کسب و کار برای موفق شدن ایده های خود کمک بگیرید باید مراحل زیادی را طی نمایید. برخی از مهم ترین مراحل همکاری با انواع شتاب دهنده ها عبارت هستند از :
1. ثبت درخواست پذیرش
ثبت درخواست پذیرش یکی از مهم ترین مراحل کمک گرفتن از شرکت شتاب دهنده استارتاپ می باشد. در اولین قدم برای همکاری کردن با این شرکت ها نیاز است که اطلاعات مد نظر را به شرکت ارائه دهید. فرم هایی که از قبل آماده شده اند را باید پر کنید و ایده اصلی تان جهت موفقیت کسب و کار را بیان نمایید. هر یک از نکاتی که برای سودآوری کسب و کار خود در نظر دارید را بهتر است اعلام نمایید.
2. بررسی اولیه در مرکز شتاب دهنده استارتاپ
بررسی اولیه یکی دیگر از مراحل همکاری با شرکت های شتاب دهنده کسب و کار می باشد. تمامی درخواست های کسب و کار را شرکت شتاب دهنده بررسی می کند و از بین درخواست ها ایده مناسبی را انتخاب خواهد کرد. اگر شما مرحله اول را رد نمایید باید ایده تان را به صورت کامل اعلام کنید. در این صورت نظر کارشناسان مرکز را جلب خواهید گرفت. با گرفتن تایید از کارشناسان قادر خواهید بود نیمی از مسیرتان را بروید.
3. آماده سازی اولیه
مرحله آماده سازی اولیه یکی دیگر از مراحل همکاری با شرکت بهترین شتاب دهنده می باشد. این مرحله را به عنوان یکی از مهم ترین مراحل می شناسند که به نوعی شروع کار شما را رقم می زند. در این مرحله شتاب دهنده ها طی دوره یک الی سه ماهه با آموزش های گوناگون روش های توسعه کسب و کار را برای شما توضیح می دهند. شما با مهارت ها و دانش های ضروری برای گسترش کسب و کار آشنا می شوید. انواع مدیریت سازمانی در این مرحله اعلام می گردند و هر یک از آنها برای کسب و کارهای متنوع انتخاب می شوند. در پایان دوره آماده سازی بسیاری از استارتاپ ها که دارای پتانسیل بالایی هستند رشد مناسبی خواهند داشت.
4. دوره شتاب دهی در مرکز شتاب دهنده استارتاپ
دوره شتاب دهی یکی دیگر از مراحل همکاری با شرکت شتاب دهنده کسب و کار می باشد. مدت زمان دوره ای که مربوط به شتاب دهی است معمولا ۴ الی ۶ ماه طول می کشد. در طی این دوره هر یک از کسب و کارهایی که حفظ شده اند با استفاده از چندین روش، سرمایه لازم را دریافت خواهند کرد. در اولین روش صاحبان استارتاپ سهام خود را به مراکز شتاب دهنده ارائه می دهند و در ازای آن مبلغی را جهت توسعه کسب و کار دریافت خواهند کرد. در روش بعدی کسب و کارهای نوپا باید هزینه ای را به عنوان وام از مراکز شتاب دهنده دریافت کنند و سپس سرمایه اولیه را همراه با سود به مراکز ارائه دهند.
5. ارائه به سرمایه گذاران
ارائه به سرمایهگذاران یکی از مهم ترین مراحل همکاری با شرکت های شتاب دهنده کسب و کار می باشد. آخرین مرحله ای که مربوط به کمک مراکز شتاب دهنده است مرحله ای می باشد که سرمایه گذاران سرمایه بیشتری را جذب خواهند کرد. زمانی که سرمایه بیشتر داشته باشید بدون دریافت کمک از شتاب دهنده ها می توانید بیزینس خود را به بهترین نحو ممکن گسترش دهید. هدف اصلی از انجام دادن این کار ارتباطی است که بین سرمایه گذاران و کسب و کارهای متفاوت ایجاد می شود. این ارتباط کمک می کند تا سرمایه های بیشتری را برای گسترش دادن کسب و کار خود کسب نمایید.
مزیت های شتاب دهنده کسب و کار
مراکز شتاب دهنده کسب و کار مزیت های زیادی دارند. سرعت راه اندازی و پیشرفت کسب و کار با کمک این مراکز افزایش پیدا می کند. مهارت های راه اندازی و همچنین مدیریت کسب و کار با کمک این مراکز بهبود می یابد. ایجاد ارتباط گسترده جهت پیشرفت کسب و کار یکی دیگر از مزیت های کمک گرفتن از مراکز شتاب دهنده می باشد. جذب سرمایه و همچنین آموزش روش جذب سرمایه گذار به عنوان دیگر مزیت مراکز شتاب دهنده معرفی می گردد. شما با کمک از مراکز شتاب دهنده می توانید توان و دقت زیادی در تحلیل نمودن بازار کار کسب کنید.
بدون دیدگاه