بررسی ها نشان می دهد که زنان نیمی از جمعیت انسانی در هر کشوری را تشکیل می دهند. در نتیجه همین امر می توان به زنان به عنوان نیروی کار بالقوه توجه ویژه ای داشت. رشد اقتصادی در دنیای امروز نیازمند همکاری همه جانبه زنان و مردان در مسیر پیشرفت است. در این بین نقش زنان کارآفرین در رشد و توسعه اقتصادی هر جامعه ای امری قابل توجه می باشد. زنان نیز مانند مردان موظف می باشند تا با استفاده از امکانات در زمینه بهبود شرایط اقتصادی فعالیت پویایی برخوردار باشند.
به گفته دکتر ماکان آریا پارسا توجه به مفهوم کارآفرینی برای زنان بسیار با اهمیت است و بانوان باید نسبت به امر کارآفرینی از دانش و آگاهی بالایی برخوردار باشند. البته نمی توان به این موضوع بی توجه بود که امروزه مفهوم کارآفرینی در جامعه زنان چندان شناخته شده نیست. این مسئله دارای بعدی جهانی است به شکلی که زنان ساکن در کشورهای پیشرفته و صنعتی نیز با چنین مشکلاتی روبرو هستند. البته امروزه ما شاهد توسعه فعالیت های اقتصادی که در بین جامعه زنان فعال و کارآفرین مشاهده می شود هستیم. همین امر توانسته امیدهای جدیدی را در زمینه ایجاد اشتغالی پایدار به جامعه زنان فعال اقتصادی و به ویژه زنان سرپرست خانوار تزریق نماید.
بررسی برخی از مشکلات پیش روی زنان در جهت کارآفرینی
طبق دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا زنان در تمام دنیا به عنوان موجوداتی ضعیف و شکننده شناخته می شوند که برای تامین زندگی وابسته به نیروی کار مرد می باشند. این تفکر کهنه و پوسیده سبب شده است تا نیروی کار زنان از چرخه اقتصادی خارج شود و در نهایت بار مسئولیت خانواده تنها بر دوش مردها باشد. در نهایت زنان پیشگامی که در زمینه کارآفرینی برای زنان دارای تفکری پویا می باشند همیشه در این مسیر با چالش های فراوانی مواجه می گردند. عدم تساوی حقوق مدنی در جامعه انسانی بین زنان و مردان سبب شده است تا مسیر کارآفرینی برای خانم ها بسیار دشوار تر از مردان باشد. البته ایران از جمله کشورهایی می باشد که زنان در آن برای کارآفرینی با مشکلات فراوانی مواجه می شوند. علت اصلی این امر را شاید بتوان در بحث مهم تربیت زنان یافت. در ایران دختران جوان معمولا از ورود به دنیای اقتصاد و فعالیت های اجتماعی محروم می باشند.
همین امر سبب می شود تا زنان آینده از اعتماد به نفس پایینی برای مباحث اقتصادی و به ویژه کارآفرینی برخوردار باشند.به طور معمول میزان مشارکت اقتصادی زنان ایرانی در فعالیت های اقتصادی چیزی در حدود 20 درصد ثبت شده است. که این امر خود می تواند یک نگرانی کلی نیز در نظر گرفته شود. کارآفرینی برای خانم ها در کشور ما با چهار عنصر مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و فردیمواجه می باشد. در نهایت زنانی می توانند در این مسیر موفق باشند که بتوانند در مقابل این مشکلات پایداری خوبی را از خود نشان دهند.
بررسی تاثیر مشکلات اجتماعی در مسیر انتخاب بهترین کارآفرینی برای زنان
بررسی ها نشان می دهد که به طور معمول کارآفرینی برای زنان و ایجاد اشتغال برای آنها در کشور ما هنوز هم امری ضروری به حساب نمی آید. به گفته دکتر ماکان آریا پارسا در واقع تعداد زنان موفقی که در زمینه های مدیریتی در سطح بالایی قرار دارند در کشور ما بسیار محدود می باشد. این امر نیز از نگاه مردسالارانه حاکم بر فضای اقتصادی کشور نشات می پذیرد. هوز هم در بسیاری از مناسبات اقتصادی ما شاهد اعتماد پایین نسبت به نیروی کار زنان در جامعه می باشیم. در نهایت این امر می تواند سبب ایجاد نگرانی در زنانی که قصد ورد به فعالیت های اقتصادی را دارند شود.
مشکلات مالی پیش روی زنان فعال در اقتصاد و مسئله کارآفرینی
طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا هر فعالیت اقتصادی برای راه اندازی، ادامه مسیر و موفقیت در آن نیازمند استفاده از سرمایه اولیه کافی می باشد. جذب سرمایه در بحث کارآفرینی برای زنان امری بسیار دشوار میباشد. همانگونه که در قسمت قبل نیز به آن اشاره نمودیم تفکر عمومی بر این باور استوار می باشد که زنان از هوش اقتصادی بالایی برخوردار نیستند. در جامعه کنونی اعتقاد بر این است که زنان نمی توانند به تنهایی فعالیتهای اقتصادی را مدیریت نمایند.
در نتیجه این امر سبب می شود تا جذب سرمایه برای راه اندازی یک فعالیت اقتصادی برای زنان کارآفرین بسیار سخت باشد. همچنین درصد مشارکت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در فعالیت هایی که زنان در آن نقش کلیدی ایفا می کنند بسیار پایین است. در سال 2014 گزارشی منتشر شد که در آن بر این امر تاکید می نمود. در این گزارش میزان سرمایه گذاری در فرایندهای اقتصادی پر ریسک که با مدیریت زنان اجرایی می گردد کمتر از سه درصد محاسبه شده است.
فعالیت در محیط هایی مردانه و خشن و نقش آن در کارآفرینی برای زنان
دکتر ماکان آریا پارسا اعتقاد دارد که به طور معمول زنانی که نقش یک کارآفرین اقتصادی را ایفا می نمایند مجبور هستند در ادامه کار در محیطی کاملا مردانه حضور یابند. این امر نیز به خاطر فعالیت زیاد نیروی کار مردانه در فعالیت های صنعتی و اقتصادی می باشد. در بحث کارآفرینی برای زنان مهمترین چالش جلب احترام و اعتماد مردهای شاغل در کسب و کار می باشد. در این بین مدیریت بر فضای اینچنینی می تواند زنان را دچار مشکلات مدیریتی فراوان نماید. بی توجهی به نظرات مدیران خانم می تواند بعدها آنها را در این زمینه به دردسرهای بزرگی بیندازد.
ایجاد تعادل میان نقش های زنانه مانند مادری و همسری و کارهای اقتصادی
زنان علاوه بر نقش های اجتماعی که در جامعه ایفا می نمایند دارای نقش های دیگری نیز در فضای خانوادگی خود می باشند. آنها مادر، همسر و مدیر اجرایی در یک خانواده هستند. در نتیجه کارآفرینی برای بانوان می تواند گاهی آنها را از سایر نقش های خانوادگی دور نماید. همین امر نیز سبب می شود تا غالبا خانواده ها تمایلی به حضور فعال زنان در عرصه اقتصادی نداشته باشند. برقراری تعادل میان نقش های اقتصادی و خانوادگی برای یک زن بسیار امری دشوار می باشد. در این مسیر نیاز است تا زنان به خودشناسی عمیقی در زمینه استعدادها و توانایی های شخصی بپردازند.
همچنین از زمان قدیم زنان را به گونه ای تربیت می نمودند تا تنها قادر به انجام کارهای ظریفی مانند خیاطی، خانه داری و در نهایت آشپزی باشند. این امر سبب می شد تا آنها از بحث کارآفرینی برای بانوان فاصله زیادی پیدا نمایند. در نهایت زنانی که با این تفکر پرورش می یافتند عموما افرادی ضعیف و وابسته بودند. امروزه تربیت دختران بسیار با گذشته تفاوت دارد. زنان در جامعه امروزی نقش اقتصادی مهمی در خانواده ایفا می نمایند و در نتیجه نمی توان از نقش آنها چشم پوشی نمود.
این مطلب ادامه دارد…
بدون دیدگاه