پرفورمنس مارکتینگ

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا در دنیای کسب‌وکارهای دیجیتال امروزی، بازاریابی عملکردی یا پرفورمنس مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. این روش بازاریابی به شما کمک می‌کند تا بیشترین بهره را از کمپین‌های بازاریابی خود دریافت کرده و دقیقاً به همان میزان که بازدهی خواهید داشت، هزینه خواهید کرد. با ما همراه باشید تا در یک مقاله جامع شما را با این روش بازاریابی نوین آشنا خواهیم کرد.

 

پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی چیست؟

به نظر شما چیزی بدتر از این وجود دارد که بخش قابل‌توجهی از سرمایه خود را صرف تبلیغات کنیم و بازده چندانی نداشته باشیم؟ متأسفانه بخشی از هزینه‌های تبلیغاتی شرکت‌های مختلف منتج به دریافت بازده مناسبی نمی‌شود. برای سال‌های متمادی، شرکت‌هایی که کمپین‌های بازاریابی دیجیتال را راه‌اندازی کرده و زمان و هزینه بسیاری را صرف مواردی همچون تحقیق کلمات کلیدی می‌کردند، پس از اتمام کمپین بازاریابی آن سرنخ و یا نرخ تبدیلی که به دنبال آن بودند را دریافت نمی‌کردند.

از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا برای رفع چنین مشکلی روشی به نام پرفورمنس مارکتینگ (performance marketing) معرفی گردید. این روش را به زبان فارسی با نام بازاریابی عملکرد گرا یا عملکردی نیز می‌شناسیم. در این روش بازاریابی، شرکت‌های تبلیغاتی دقیقاً به همان میزان که نتیجه مثبت را از کمپین بازاریابی ارائه می‌کنند، درآمد کسب خواهند کرد. احتمالاً با نام تبلیغات کلیکی آشنایی داشته باشید یا اینکه به گوشتان خورده باشد. در این روش تبلیغات و بازاریابی، شرکت تبلیغ‌کننده به میزانی که کاربران از طریق وب‌سایت تبلیغ‌کننده وارد صفحه مربوطه می‌شوند، دستمزد بازاریابی و تبلیغات دریافت خواهند کرد.

این روش بازاریابی نوین مزایای فراوانی را برای شرکت‌ها خواهد داشت. بدین دلیل که هزینه‌ای را صرف تبلیغات کرده‌اند که بازخورد آن تبلیغات را مستقیما از طریق این افزایش ترافیک سایت و مشتریان بالقوه مشاهده کرده‌اند. به‌نوعی می‌توان استنباط کرد که پرداخت هزینه‌های این روش بازاریابی دیجیتال تنها پس از تحقق اهداف تجاری و رسیدن به نتایجی ملموس صورت خواهد گرفت.

 

کاربرد این روش بازاریابی دیجیتال

در بحث کاربرد پرفورمنس مارکتینگ باید بگوییم که این روش بازاریابی دیجیتال، عموماً مختص به کسب‌وکارهایی است که در فضای دیجیتال فعالیت حضور دارند. در بازاریابی عملکرد گرا امکان اندازه‌گیری نتایج کمپین‌های بازاریابی وجود داشته و این روش از شفافیت بالایی برخوردار است. از جمله موارد کاربرد performance marketing باید به شرکت‌ها و وب‌سایت‌هایی اشاره کنیم که با هدف جذب مخاطبان برای فروش محصولات و یا بهره‌مندی از خدمات اقدام به تبلیغات می‌کنند.

performance marketing

 

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا بازاریابی عملکرد گرا یا پرفورمنس مارکتینگ به‌نوعی در مقابله با روش‌های سنتی بازاریابی معرفی گردید. در اینجا دیگر نیازی به ارسال تبلیغات برندهای مختلف از طریق رسانه‌های سنتی همچون تلویزیون، رادیو و یا بیلبوردها و مجلات تبلیغاتی نخواهد بود. همچنین شما به‌عنوان شرکتی که قصد تبلیغات برند خود را دارید، نیازی به پرداخت هزینه بالا بدون توجه به عملکرد کمپین نخواهید داشت. در بازاریابی عملکرد گرا شما با اندازه‌گیری تأثیر واقعی کمپین‌های بازاریابی دیجیتال، قادر خواهید بود تا مبلغی منطقی را برای کمپین تبلیغاتی پرداخت کنید.

بدین ترتیب باید گفت که در پرفورمنس مارکتینگ زمانی نوبت به پرداخت هزینه‌های تبلیغات می‌رسد که به یک هدف خاصی دست پیدا کرده باشید. شرکت‌های بازاریابی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، از روش‌هایی مانند افزایش ترافیک سایت، افزایش تعامل مشتریان، افزایش میزان فروش و یا استفاده از برنامه‌ها و خدمات سایت استفاده خواهند کرد.

 

مفاهیم اساسی در بازاریابی عملکرد گرا

زمانی که با کمپین‌های بازاریابی عملکرد گرا سروکار داشته باشید، مفاهیم مختلفی به گوش شما خواهند خورد که در طول کمپین به آنها سروکار خواهید داشت. از جمله این اصطلاحات و مفاهیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازاریابی عملکردی

 

میزان فروش

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا یکی از مهم‌ترین پارامترهای performance marketing را بدون شک باید میزان فروش کالا و خدمات شرکت دانست. در این روش بازاریابی که هزینه نسبتاً بالایی نیز دارد، تنها زمانی اقدام به پرداخت هزینه کمپین‌های بازاریابی می‌کنید که از طریق این کمپین‌ها به میزان فروش قابل‌توجهی دست پیدا کرده باشید.

 

لید یا سرنخ:

پارامتر مهم دیگری که در حوزه پرفورمنس مارکتینگ کاربرد زیادی دارد، بحث لید یا سرنخ جدید برای خدمات وب‌سایت است. زمانی که صحبت از لید یا سرنخ می‌شود، ما به دنبال مشتریان بالقوه‌ای هستیم که وارد سایت ما شده و این ورود به سایت، به خرید محصولات و یا خدمات ما منجر شود. چنین افرادی به‌عنوان سرنخ‌های جدید برای محصولات وب‌سایت محسوب می‌شوند که در نهایت به‌عنوان خریدار محصولات شما تبدیل می‌شوند.

 

پرداخت در ازای کاری مشخص:

زمانی که صحبت از پرداخت در ازای کاری مشخص می‌شود، منظور ما فعالیت‌هایی خواهند بود که کاربران و مشتریان باید فعالیتی خاص را انجام دهند. به طور مثال، اپلیکیشنی را نصب کنند و یا اینکه به‌عنوان کاربران یک وب‌سایت ثبت‌نام کنند.

 

تعداد کلیک:

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا بخشی از خدمات بازاریابی عملکرد گرا به‌صورت کلیک محور است. بدین صورت که با کلیک و ورود یک کاربر به وب‌سایت از طریق محل تبلیغات، هزینه‌ای به وب‌سایت تبلیغات کننده پرداخت خواهد شد.

 

کارشناس پرفورمنس مارکتینگ

 

تعامل یا انگیجمنت:

انگیجمنت یا تعامل با این هدف صورت می‌گیرد که یک مشتری با شما و خدماتتان ارتباط برقرار کرده و در راستای رفع احتیاجاتش از این خدمات استفاده کند.

 

ایمپرشن یا مارکتینگ تاثیری:

روش دیگری که در performance marketing از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود، ایمپرشن یا مارکتینگ تأثیری است. بدین صورت که همانند بازاریابی کلیکی هر چقدر تبلیغات شما در وب‌سایت‌های مختلف نمایش داده می‌شود، تأثیر بیشتری را بر مخاطبان داشته و افراد بیشتری را نیز به سمت برند شما جذب خواهد کرد.

 

نحوه راه اندازی کمپین پرفورمنس مارکتینگ

تا به اینجای مقاله، شما را با پرفورمنس مارکتینگ و کاربرد و مفاهیم اساسی آن آشنا کردیم. حال اگر تمایل داشته باشید تا یک کمپین بازاریابی عملکرد گرا را راه‌اندازی کنید، باید مراحلی را دنبال کنید که در ادامه آنها را معرفی و بررسی کرده‌ایم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *