طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا شایسته سالاری در سازمان ها به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی در مدیریت منابع انسانی به شمار می آید. این موضوع که در چگونگی فرآیند انتخاب، ارتقاء و مدیریت کارکنان سازمانی موثر می باشد، امروزه به یکی از چالش های اصلی مدیران تبدیل شده است. با وجود پیچیدگی ها و تغییرات مداوم در محیط کار، توجه به ارتقا سطح کارکنان و ارتباط آن با عملکرد سازمان، اهمیت به سزایی دارد. در این مقاله به بررسی مفهوم شایسته سالاری در نظام اداری پرداخته و نقش آن در توسعه فردی و سازمانی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با بررسی مبانی نظری شایسته سالاری، عوامل تاثیرگذار بر شایستگی سالاری و روش های ارزیابی و توسعه آن، تلاش خواهیم کرد تا بهترین راهکار ها و استراتژی ها را برای ایجاد یک محیط کار منحصر به فرد برشمرده و تجربیات موفق در این زمینه را مورد بررسی قرار دهیم.
منظور از شایسته سالاری در نظام اداری چیست؟
شایسته سالاری در سازمان به مفهوم توانمندی و صلاحیت مدیران و رهبران در سازمان ها اشاره دارد. این مفهوم نشان دهنده این است که مدیران باید در ارتقا سطح کارکنان خود به به مواردی از جمله دانش، مهارت ها، صداقت، انگیزه و اراده قوی توجه کنند و به سایر عوامل فاقد اهمیت همچون خویشاوند سالاری، پیشینه اجتماعی، طبقه اجتماعی و … توجه نکنند. به اعتقاد دکتر ماکان اریا پارسا در نظام شایسته سالاری، مدیران باید دارای تخصص فنی و مدیریتی مناسب باشند، و باید اخلاق حرفه ای، انعطافپذیری، توانایی حل مسائل و برقراری ارتباطات موثر را داشته باشند. در این سبک رهبری، تلاش ها، ارزش ها و شایستگی های فرد در نظر گرفته می شود.
امروزه شایسته سالاری در نظام اداری به عنوان یکی از بهترین و محبوب ترین نظام ها در سراسر دنیا شناخته می شود. در این نوع نظام، همه افراد از هر قوم و نظامی باشند، دارای فرصت های یکسانی می باشند. شایسته سالاری بر ارتقا توانمندی های کارکنان، توسعه فردی و حرفه ای آن ها و ایجاد یک فرهنگ کاری موفق تاکید دارد. در این نظام رضایت کارکنان و پایداری سازمان می تواند نقش مهمی در تحقق اهداف سازمانی ایفا کند. در ادامه متن اهمیت و ضروریت شایسته سالاری در نظام اداری را بیان می کنیم، لذا ما را همراهی کنید.
اهمیت و ضروریت شایسته سالاری
از زبان دکتر ماکان آریا پارسا اهمیت و ضروریت شایسته سالاری موضوعی بسیار گسترده و جذاب می باشد و نمی توان آن را در چند جمله خلاصه کرد. در ادامه متن بعضی از مهم ترین تاثیرات شایسته سالاری در نظام اداری را بیان می کنیم. 1. تاثیر بر کارکنان: شایسته سالاری تاثیر مستقیمی بر رضایت و انگیزه کارکنان دارد. رهبرانی که از این سیستم پیروی می کنند، قدرت الهام بخشی بیشتری دارند و توانایی برقراری ارتباطات سالم و اثربخش با تیم های خود را دارند. این موضوع بهبود فرهنگ کاری و ایجاد انگیزه برای بهترین اجرا و عملکرد بهتر در سازمان را به همراه دارد. 2. تاثیر بر عملکرد سازمان: رهبران شایسته می توانند با پیروی از این نظام، بهبود عملکرد سازمانی را تسهیل کنند. آن ها با توانمندی در مدیریت منابع انسانی، تصمیمگیری های صحیح و استراتژیک و اجرای کار های موثر، به توسعه سازمان کمک می کنند و میتوانند در مواجهه با چالش ها و تغییرات محیط کسب و کار، سازمان را به سمت رشد و پیشرفت هدایت کنند.
- تاثیر بر اعتبار سازمان: از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا شایسته سالاری در سازمان به عنوان نماینده سازمان در مقابل جامعه و بازار معرفی می شود و به عنوان پایه اصلی اعتبار سازمان عمل می کند. با پیروی از این نوع مدیریت، اعتبار سازمان در میان مردم و جامعه به شدت بالا می رود و سازمان ها موفق به کسب رضایت 100 درصدی کارکنان خود می شوند. 4. تاثیر بر توسعه فردی: شایسته سالاری به عنوان یک مفهوم مدیریتی، توسعه فردی را ترویج می دهد. این به معنای ایجاد فرصت های آموزشی و توسعه مهارت های کارکنان می باشد که به طور مستقیم بر بهبود عملکرد و کارایی سازمان موثر می باشد. در این نظام همگی افراد تلاش می کنند تا در راستای اهداف سازمان، مهارت ها و سطح خود را بالا ببرند.
اصول شایسته سالاری
طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا یکی از موارد مهم در نظام شایسته سالاری، آشنایی با اصول شایسته سالاری می باشد. این اصول عبارت اند از: 1. شایسته خواهی: در این نوع نظام، مدیران باید به دنبال شایسته ها باشند. مدیرانی که در تصمیمگیری ها به تاثیرات خویشاوندی، قومی یا سیاسی توجه می کنند، در واقع اصول و اساس شایسته سالاری را زیر سوال می برند. از این افراد به عنوان مدیران بی لیاقت و فاقد اخلاق حرفه ای یاد می شود. 2. شایسته یابی: این مرحله در فرآیند جذب نیرو های سازمانی بسیار مهم می باش. سازمان ها باید از روش های اطلاع رسانی موثر و روش های جستجو کارآمد برای جلب افراد شایسته استفاده نموده و این فرآیند را به شیوه ای تحریکآمیز انجام دهند. 3. شایسته گزینی: افراد باید بر اساس معیار های شایستگی و دارای ارزش انتخاب شوند. تعیین معیار های شایستگی، شفاف سازی منظور خود و بررسی دقیق روش های گزینش افراد، از زیر مجموعه های این اصل می باشند.
- شایسته گماری: در این مرحله افراد در جایگاه هایی قرار می گیرند که با توجه به تخصص و مهارت هایشان، حداکثر کارایی را دارند. این گمارش و جایابی باید با دقت و توجه به نیاز های خاص شغل انجام شود. 5. شایستهپروری: باید در نظام شایسته سالاری در سازمان ها همواره بر توسعه مداوم افراد تاکید شود و محیطی پویا و متغیر را برای کارکنان ایجاد کنید. افراد با یادگیری مهارت های تازه، برای بهتر انجام دادن وظایف خود آماده شوند. 6. شایسته سالاری: در نهایت سازمان و ادارات با پیروی از اصول گفته شده می توانند این نظام را در کمپانی های خود اجرا کنند و موفق به کسب رضایت کارکنان خود شوند. این اصول می توانند به عنوان یک راهنمای خوب برای مدیران و رهبران در توسعه سازمان ها عمل کند.
این مطلب ادامه دارد…
بدون دیدگاه