بازاریابی بازگشتی

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا بازاریابی بازگشتی یک استراتژی بازاریابی می‌باشد که مقصود آن ازدیاد فروش و جذب مشتریان قبلی است. در این روش شرکت‌ها تلاش می‌کنند با مشتریان قبلی خود ارتباط برقرار نمایند و آن‌ها را متقاعد کنند که دوباره از محصولات شرکت بهره ببرند. این استراتژی معمولا با استفاده از تبلیغات و فرصت‌های ویژه برای مشتریان قدیمی انجام می‌شود. با استفاده از این مدل بازاریابی شرکت‌ها می‌توانند به ازدیاد فروش و جذب مشتریان وفادار بپردازند.

 

تکنیک‌های ریتیشن چیست؟

همانطور که ذکر شد بازاریابی بازگشتی یک استراتژی مهم در صنعت بازاریابی است که برای حفظ و گسترش مشتریان قبلی استفاده می‌شود. این تکنیک‌ها بر این اصل مبتنی هستند که حفظ و نگهداری مشتریان گذشته نسبت به جذب مشتریان جدید ارزشمندتر و اقتصادی تر است. این تکنیک‌ها معمولا به منظور ایجاد ارتباط با مشتریان قبلی و ارائه محصولات مرغوب به آن‌ها انجام می‌شوند. برخی از تکنیک‌های این نوع بازاریابی شامل موارد زیر می‌باشند:

·       برنامه‌ ریزی برای ایجاد محتوا

·       ارائه تخفیف‌ها و پاداش‌ها

·       رفع نقاط ضعف محصولات و خدمات

·       ارائه خدمات پس از فروش

·       ایجاد تبلیغات متنوع و جذاب

·       ارسال ایمیل‌های بازاریابی

 

اولین بازاریابی بازگشتی، برنامه ریزی برای ایجاد محتوا

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا برنامه ‌ریزی محتوا یک قسمت بسیار مهم از استراتژی بازاریابی بازگشتی است. ارائه محتوای مناسب و جذاب برای مشتریان قبلی به حفظ و گسترش ارتباط با آن‌ها کمک می‌کند. برای برنامه ریزی محتوا ابتدا باید مشتریان قبلی خود را به خوبی بشناسید و نیازهای آن‌ها را درک نمایید. یکی از مهم ‌ترین راهکارها برای برنامه ‌ریزی محتوا، ایجاد محتوا بر اساس نیازها و علایق مشتریان است. برای این کار می‌توانید از داده‌های موجود در مورد رفتار و علایق مشتریان استفاده کنید؛ سپس محتوای مناسبی طراحی نمایید که به نیازهای آن‌ها پاسخ دهد. علاوه بر این برنامه ‌ریزی محتوا شامل ارائه محتوا ارزشمند با هدف اطلاع ‌رسانی به مشتریان است. این محتوا می‌تواند شامل مقالات، ویدیوها، پادکست‌ها یا هر نوع محتوای دیگری باشد. در نهایت باید ابزارهای متنوعی مانند ایمیل‌ها، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و وب سایت‌ها را برای ارسال و انتشار محتوا به کار ببرید تا بتوانید با مشتریان قبلی تعامل برقرار نمایید.

ریتیشن مارکتینگ

دومین بازاریابی بازگشتی، ارائه تخفیف‌ها و پاداش‌ها

از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا ارائه تخفیف برای بازاریابی بازگشتی یکی از روش‌های مهم برای جلب مشتریان قبلی و افزایش فروش می‌باشد. این استراتژی معمولا برای ترغیب مشتریان به خرید مجدد از محصولات شرکت نقش مهمی ایفا می‌کند. ارائه تخفیف‌های ویژه به مشتریان قبلی باعث می‌شود که آن‌ها به خرید محصولات شرکت اشتیاق نشان دهند. این تخفیف‌ها می‌توانند شامل کدهای تخفیف، تخفیف‌های ویژه برای خریدهای آینده یا فرصت‌های دیگر باشند. علاوه بر این خوب است بدانید که بهتر است ارائه تخفیف‌ها از طریق ایمیل‌ها، ارسال پیامک، وب سایت یا اپلیکیشن‌های موبایل انجام شوند. همچنین توجه داشته باشید که برنامه‌ ریزی و مدیریت مناسب تخفیف‌ بسیار اهمیت دارد تا بتواند به اندازه کافی برای مشتریان جذاب و اثربخش باشد.

 

سومین بازاریابی بازگشتی، رفع نقاط ضعف محصولات و خدمات

در حقیقت برطرف کردن نقاط ضعف به عنوان بخش مهمی از استراتژی بازاریابی بازگشتی است که به کسب ‌و کارها کمک می‌کند تا مشتریان قدیمی خود را بیشتر بشناسد. این اقدام می‌تواند به شناسایی مسائل و مشکلاتی که مشتریان داشته‌اند کمک کند و در نهایت باعث بهبود تجربه آن‌ها شود. با ارائه نقاط ضعف، شرکت‌ها این امکان را دارند که بهترین راهکارها و تغییرات مورد نیاز را برای رفع این موارد شناسایی کنند. این عمل موجب افزایش اعتماد مشتریان به برند می‌شود؛ زیرا آن‌ها به این نتیجه می‌رسند که شما به دنبال بهبود و ارتقا خدمات خود هستید. برای برطرف کردن نقاط ضعف می‌توانید از راهکارهایی مانند مصاحبه‌ و عکس العمل مشتری استفاده کنید. در نهایت برای جذب مشتریان قبلی خود بهتر است وقت و انرژی کافی بگذارید تا به نتیجه دلخواه و مطلوبی برسید.

 

 

 

 ریتیشن چیست

 

چهارمین بازاریابی بازگشتی، ارائه خدمات پس از فروش

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا خدمات پس از فروش یک عنصر حیاتی از روند بازاریابی بازگشتی است. این خدمات شامل مواردی همچون ارائه خدمات پس از فروش، راهنمایی فنی، تعمیرات و آموزش مشتریان در مورد محصولات و خدمات شرکت می‌شود. ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان باعث ایجاد اعتماد بیشتر در برند و افزایش وفامندی آن‌ها می‌گردد. این فعالیت‌ها شامل رفع مشکلات فنی و ارائه راهکارهای جایگزین برای مشتریان می‌باشند. همچنین ارائه مشاوره و آموزش به مشتریان برای استفاده بهینه از محصولات و خدمات، موفقیت و پیروزی شرکت را تقویت می‌نمایند. به طور کلی خدمات پس از فروش  به ارتقا و پیشرفت کسب و کار کمک زیادی می‌کند و نقش مهمی در این نوع بازاریابی ایفا می‌نماید. این خدمات می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا مشتریان خود را حفظ نمایند و ارتباطات مطلوبی با آن‌ها برقرار کنند. در نتیجه این موارد در افزایش فروش و درآمد شرکت تاثیرگذار می‌باشند.

پنجمین بازاریابی بازگشتی، ایجاد تبلیغات متنوع و جذاب

تبلیغ برای بازاریابی بازگشتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در حقیقت تبلیغات موثر می‌توانند اعتماد مشتریان را تقویت کنند. برای انجام و پیاده سازی این تکنیک، شرکت‌ها می‌توانند از شیوه‌های گوناگونی مانند استفاده از رادیو، تلویزیون و شبکه اجتماعی استفاده نمایند. در واقع استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ایجاد تبلیغات جذاب به مشتریان از طریق پیام‌های متنی از روش‌های موثر برای پیاده سازی ریتیشن مارکتینگ هستند. تبلیغات برای بازاریابی باید به گونه‌ای طراحی شوند که مشتریان پیشین را به سمت برند جذب کنند. این تبلیغات می‌توانند بر اساس ارائه تخفیف‌های ویژه برای مشتریان قدیمی، ارائه محتوای جذاب و بروز و غیره باشند. تهیه تبلیغات می‌تواند به شرکت کمک کند تا مشتریان قدیمی خود را شناسایی و مورد توجه خود قرار دهد.

ریتیشن مارکتینگ

 

آخرین بازاریابی بازگشتی، ارسال ایمیل‌های بازاریابی

طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا استفاده از ایمیل برای ریتیشن مارکتینگ یک راه بسیار موثر و کارآمد برای ارتباط مجدد با مشتریان پیشین است. ایمیل‌ها می‌توانند برای انجام اهداف مختلفی مانند ارائه تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه برای مشتریان قدیمی، ارسال اخبار،  بروزرسانی‌ها در مورد محصولات و خدمات جدید، ارسال مطالب ارزشمند و تاثیرگذار درباره موضوعات مرتبط با کسب و کار و محتوای آموزشی و جذاب برای مشتریان مورد استفاده قرار گیرند. در ایمیل‌ها می‌توان از استراتژی‌های گوناگون برای ایجاد و نشر نوشته‌های جذاب و کاربردی استفاده کرد. همچنین بیان مسائلی که مشتریان به آن علاقه دارند، می‌تواند برای این نوع بازاریابی موثر واقع شود. علاوه بر این ایجاد یک برنامه زمان‌ بندی منظم برای ارسال ایمیل‌ها و تنظیم فرصت‌های مناسب برای ارسال آن‌ها نیز می‌تواند به جذب مشتری کمک فراوانی کند. به طور خلاصه استفاده از ایمیل‌ها به عنوان بخشی از استراتژی ریتیشن می‌تواند به شرکت کمک کند تا از بازگشت مشتریان خود اطمینان حاصل نمایند و ارتباطات خوبی با آن‌ها برقرار کنند.

این مطلب ادامه دارد…

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *