اگر به اطراف خود نگاه کنید یا حتی اگر در اینترنت جستجو کنید، کسب و کار های زیادی را مشغول به کار می بینید. مدیران این کسب و کار ها باید با مدیریت کسب و کار و بهره وری آن آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن فعالیت خودشان را انجام بدهند. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که می خواهید کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با یکدیگر به بررسی مدیریت کسب و کار بپردازیم.

تعریف مدیریت کسب و کار و بهره وری از آن

اگر در فرهنگ لغت، معنی واژه کسب و کار را جست و جو کنیم به این معانی برخورد می کنیم: خرید و فروش و پول در آوردن. به طور ساده تر، مدیریت کسب و کار شامل فعالیت ها و کار هایی است که اشخاص با هدف فروش کالا، کالا هایی را تولید می کنند تا با فروش آن ها به سود برسند. پس می توان گفت مدیریت کسب و کار و بهره وری شامل وظایفی است که با انجام این وظایف، مدیران می توانند به کارایی و بهره وری بیشتری در کسب و کارشان دست پیدا کنند.
وظایفی که مدیران کسب و کار ها باید آن ها را انجام بدهند، شامل وظایف زیر است:

  • برنامه ریزی کردن کار ها
  • سازماندهی دادن
  • هماهنگ کردن
  • رهبری
  • نظارت و کنترل

ویژگی های مدیریت کسب و کار و بهره وری و وظایف مدیران

با توجه به آنچه که در بالا گفتیم و با توجه به تعریف مدیریت کسب و کار ها و بهره وری از آن ها، یک مدیر با کفایت با اجرای این موارد می تواند از کسب و کار خود سود بیشتری کسب کند.

  • مشخص کردن هدف از راه اندازی کسب و کار یکی از کار های مدیریت کسب و کار و بهره وری از آن می باشد.
  • یک مدیر موفق باید یک استراتژی کلی برای رسیدن به اهداف مشخص شده، تنظیم و تدوین کند.
  • مدیر باید در بین بخش ها و فعالیت ها هماهنگی و انسجام ایجاد کند.
  • یک مدیر کار آمد با فروختن و یا انتقال دادن کالا ها می تواند درآمد و ارزش بیشتری کسب کند.
  • مدیر یک کسب و کار باید به معامله کالا با دیگران بپردازد.

به خاطر داشته باشید که مدیریت کسب و کار و بهره وری از این کسب و کار، همیشه با ریسک همراه است و هیچ مدیری نمی تواند آینده کسب و کارش را تضمین کند. پس باید بر روی آینده کسب و کارتان تمرکز کنید و سعی کنید که معاملات خود را تکرار کنید.

اهداف مدیریت کسب و کار

شاید فکر کنید مهم ترین هدف راه اندازی یک کسب و کار و مدیریت آن، به دست آوردن سود بیشتر می باشد. اما باید به شما بگویم که این فکرتان کاملا اشتباه است. همیشه هدف از راه اندازی یک کسب و کار، به دست آوردن سود بیشتر نیست؛ بلکه هر شخص برای راه انداختن کسب و کارش، هدف خاص خودش را دنبال می کند.

اهمیت مدیریت کسب و کار و بهره وری

در دنیای امروز، بهره وری از یک کسب و کار، یک نگرش و مفهوم در مورد کار و زندگی شما می باشد. بهره وری از یک کسب و ‌کار، در همه بخش ها مثل کار و زندگی فردی و اجتماعی کاربرد دارد. از طرفی بهره وری می تواند تعیین کننده درآمد سرانه و سالیانه کشور ها باشد. اگر یک کشور می خواهد بهره وری ملی کشورش افزایش پیدا کند، باید درآمد سالانه آن کشور هم زیاد بشود؛‌ پس می توان گفت که افزایش بهره وری با افزایش درآمد رابطه مستقیم دارد.

توجه ماکان آریا پارسا بر مدیریت کسب و کار

عوامل موثر بر روی مدیریت کسب و کار و بهره وری

عواملی که بر روی بهره وری تاثیر دارند را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد: عوامل کوتاه مدت و عوامل بلند مدت.
عوامل کوتاه مدت بهره وری به عوامل زیر وابسته است:

  • انگیزه کارمندان برای کار کردن
  • انگیزه کارمندان برای بهبود یافتن روش ها
  • انگیزه پرسنل در مواجه شدن با تغییرات محیط کار

از انواع عوامل بلند مدت مدیریت کسب و کار و بهره وری می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • تولید محصولات جدید و توسعه دادن آن ها
  • معرفی کردن روش های تولیدی جدید تر
  • پیدا کردن روش ها و کانال های جدید برای بازاریابی
  • کشف کردن منابع جدید تر

یک مدیر خوب باید بتواند با به کارگیری این عوامل، به افزایش سود و بهره وری کسب و کارش کمک کند.

انواع مدیریت کسب و کار و بهره وری

مدیریت کسب و کار را می توان به سه نوع مدیریت تقسیم بندی کرد.

  • مدیریت عملیاتی
  • مدیریت میانی
  • مدیریت عالی

عوامل موثر بر روی موفقیت مدیران کسب و کار

  • یک مدیر خوب باید سعی کند تا از اختیاراتش به صورت درست و مناسب استفاده کند تا بتواند از حمایت کارکنانش برخوردار شود.
  • یک مدیر باید الگوی خوبی برای کارکنانش باشد، از طرفی مدیر باید کار گروهی را در سر لوحه کسب و کارش قرار بدهد و به صورت منصفانه با کارمندانش رفتار کند.
  • یک مدیر خوب برای مدیریت کسب و کار و بهره وری، باید نقش خودش را در سازمان بشناسد و بداند در یک کسب و کار چه نقشی را ایفا می کند.
  • کسی که می خواهد مدیر شود باید تمایل به مدیر شدن را هم داشته باشد.

سخن پایانی

در دنیای امروز که کسب و کار های زیادی در حال شکل گیری هستند، شما به عنوان یک مدیر خوب باید با اصول مدیریت کسب و کار و بهره وری از آن به خوبی آشنا شوید. آقای دکتر ماکان آریا پارسا یکی از مدیران موفق و کار آفرین است که به طرز فوق العاده ای توانسته است از این مرحله عبور کند. هر مدیری باید دکتر آریا پارسا را الگوی خودش قرار بدهد و مانند ایشان با قدرت به مدیریت کسب و کار خودش بپردازد و باعث افزایش بهره وری کسب و کارش بشود.
شما به عنوان یک مدیر خوب در مدیریت کسب و کار و بهره وری، باید بتوانید با به کارگیری عوامل کوتاه مدت و بلند مدت به اهدافتان برسید و کسب و کارتان را ارتقا بدهید. بنابراین سعی کنید با برنامه ریزی و رفتار اصولی به افزایش بهره وری کسب و کارتان کمک کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *