کوتوله پروری یا شایسته سالاری از زبان دکتر ماکان آریا پارسا

“کار را باید به کاردان سپرد.” این جمله شاید تکراری باشد، بارها آن را از زبان دیگران شنیدید اما متاسفانه برخی هنوز هم به اهمیت آن پی نبرده اند.
اگر کمی به دورو اطرافتان نگاه کنید احتمالا مدیرانی را خواهید دید که از مهمترین آفت مدیریتی یعنی کوتوله پروری غافل شده اند. درصورتی که آن ها نمی دانند کوتوله پروری همان چیزی است که منجر به کوتولگی سازمان و ناکارآمدی آن می ‌شود. این یعنی شرکت یا سازمانی که مدیریت آن را در دست دارند، رنگ پیشرفت و موفقیت را نمی بیند!
اما در مقابل این افراد، کسانی هستند که شایسته سالاری را ترجیح می دهند. آن ها از استخدام افراد دانا، کارآمد و به اصطلاح خوش قد و بالا نمی ترسند! بلکه نیروهایی از این قبیل را بخش هایی از یک چرخ دنده می بینند که خودشان در مرکز آن قرار دارند. آن ها براین باورند که بدون حضور چنین افرادی باید سال های زیادی برای موفقیت تلاش کنند.
ماکان آریا پارسا، یکی از مدیران و کارآفرینان برتر کشور است که با تکیه بر شایسته سالاری توانسته در اوج جوانی به موفقیت های بزرگی دست یابد. وی معتقد است کوتوله پروری جایی در مجموعه هایی که مدیریت شان را در دست دارد، نداشته و نخواهد داشت.
او که هم اکنون مدیر عامل هولدینگ پارس پندار نهاد و زیرمجموعه های آن است، همیشه در جلسات مختلف و سمینارها به این مورد اشاره می کند که در طول دوران مدیریتش از افرادی بهره گرفته که مهارت و دانش‌ شان زبانزد همه است و در کارشان بهترین هستند.
شما چقدر با کوتوله پروری آشنایی دارید؟ مدیر هستید یا کارمند؟ در مجموعه ای که مدیریتش را برعهده دارید یا در آن مشغول به کار هستید، کوتوله های بیشتری می بینید یا افرادی با قامت بلند؟!؟

شایست سالاری از دیدگاه ماکان آریا پارسا

خوش قامتان را استخدام کنید!

شاید شما هم یکی از آن دسته افرادی هستید که سابقه کار در شرکتی را دارید که مدیر آن علاقه ی چندانی به استخدام نیروهایی متخصص و با دانش بالا نداشته است. معمولا این مدیران اعتقادی به شایسته سالاری ندارند، زیرا احساس می کنند که با استخدام افراد شایسته ممکن است جایگاه خود را از دست بدهند و این افراد در آینده برای آن ها مشکل ساز خواهند شد. این دقیقا مفهوم کوتوله پروری است.
البته لازم به ذکر است که ما با این نام گذاری قصد توهین به قشر خاصی را نداریم. تنها هدف این است که به خوبی نشان دهیم، برخی افراد قد و قواره شان از جایگاهی که در آن قرار دارند، کوتاه تر است. این بدین معناست که دانش یا تخصص کافی برای آن منصب را ندارند.
معمولا مدیرانی که افراد شایسته را رقیب سرسخت خود می دانند، از روی کار آمدن آن ها نیز جلوگیری می ‌کنند. همین مورد سبب می شود که به مرور افرادی با توانایی اندک یا حتی بدون توانایی جای خود را به کاردان ها می دهند. در حقیقت کوتوله پروری اصطلاحی برای نشان دادن میزان توانایی افراد نسبت به سمتی است که دارند.
مدیرانی که چنین خصوصیاتی دارند اغلب در کار و مدیریت خود به صورت ناگهانی تصمیم گیری می کنند و برنامه ی خاصی برای آینده شرکت ندارند. آن ها عادت دارند که از توانایی هایی که ندارند و کارهایی که انجام می ‌دهند تعریف کنند.
درنهایت نیز با اموری که بدون فکر انجام می دهند، جوی متشنج و ناکارآمد به وجود می آورند. تمام این موارد دست به دست هم می‌ دهند تا یک شرکت را از موفقیت دور کنند. اما نکته مهم اینجاست که کارمندان این شرکت تحت تاثیر چنین جوی قرار می گیرند و تمام انگیزه خود برای کار و رسیدن به موفقیت را انجام می دهند.
اگر مدیر هستید، تمام تلاش تان را بکنید تا شایسته سالار باشید؛ افراد توانمند را استخدام کنید و برای موفقیت شرکت گام بردارید. اگر هم که قصد دارید در شرکتی شروع به کار کنید، پیش از هر چیز درباره ی مجموعه و خصوصا مدیریت آن تحقیق کنید.

چگونه کوتوله پروری را از بین ببریم؟

دانش مدیریتی، توانایی برنامه ریزی و اجرای استراتژی و … برای تبدیل شدن به یک مدیر خوب کافی نیست. درصورتی که می خواهید در سمت مدیریت خوش بدرخشید و یکی از افراد موثر در روند موفقیت شرکت به حساب بیایید پس لازم است با کوتوله پروری مبارزه کنید.
در ادامه به معرفی چهار روش برای از بین بردن کوتوله پروری در سازمان می پردازیم:

• استفاده از افراد همسطح با سایرین و یا توانمند‌تر که مورد اعتماد مدیر باشند.
• استفاده از مشاوران خارج از سازمان برای ارزیابی عملکرد که هیچ پست اجرایی ندارند.
• برگزاری دوره های آموزشی مدیریتی برای مدیران.
• آشنایی با اصول ابتدایی علم مدیریت و مدیریت عملکرد.

جالب است بدانید که شایسته سالاری یا همان استخدام مبتنی بر مهارت، چیزی نیست که این روزها به تازگی شاهدش باشیم. از زمان جنگ جهانی اول، ارتش ‌های بزرگ دنیا برای فرماندهان و افراد مهم خود سراغ آزمایشات استعدادیابی می ‌رفتند تا با کمک این آزمایشات بتوانند افراد با استعداد و توانا را شناسایی کنند.
دکتر ماکان آریا پارسا از آن دسته مدیرانی است که با انتخاب های درست و قراردادن افراد توانمند در جایگاه های مناسب، توانسته به درستی روند موفقیت را پیش بگیرد و مهارت ‌های خود را به صورت زنجیروار به کارمندان نیز منتقل کند.
این کاری است که مدیران برتر انجام می دهند…
شما هم به عنوان یک مدیر باید توانایی برنامه ریزی طولانی مدت برای موفقیت شرکت را داشته باشید. سعی کنید تصمیم گیری های تان نیز به موقع و مبتنی بر منطق باشد. تفاوتی هم ندارد، مدیر کل یک مجموعه باشید یا یک بخش کوچک، به هرحال نقش پررنگی در توسعه و طی کردن پله های ترقی شرکت دارید.

دکتر ماکان آریا پارسا در ویدیو زیر صحبت های جالبی راجع به تکنیک های مقابله با کلاهبرداری در موسسات آموزشی بیان کرده اند:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *