مشکلات کسب و کار در ایران

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا مشکلات کسب و کار در ایران به عنوان موانع اصلی راه اندازی و مدیریت کسب و کارهای مختلف در کشور شناخته می‌شوند.‎ راه اندازی کسب و کار در ایران در راستای ایجاد فرصت‌های جدید می‌تواند صورت بگیرد. همان‌طور که می‌دانید، بخش قابل‌توجهی از جامعه ایرانی باتوجه‌به محدودیت‌های اقتصادی ایجاد شده در چند سال گذشته به دنبال کسب درآمدهای بالاتر بوده است. با این حال، وضعیت اقتصادی کشور ما باعث شده تا راه‌اندازی کسب و کارهای مختلف به این آسانی که شاید تصور می‌شود، نباشد. عوامل بسیاری وجود دارند که به‌عنوان مشکلات کسب و کار در ایران طبقه‌بندی می‌شوند و راه‌اندازی و یا مدیریت کسب و کار را مشکل کرده‌اند.

در این مقاله از وبلاگ آموزشی دکتر ماکان آریا پارسا می‌خواهیم به بررسی مشکلات کسب و کار در ایران بپردازیم. اینکه چه عواملی باعث شده‌اند تا بخش قابل‌توجهی از استارتاپ‌ها پس از مدتی اندک با چالش های متعددی روبرو ‌شوند. در این صورت اگر می‌خواهید که با چالش های کسب و کار در ایران آشنا شوید، مطالعه ادامه مقاله را از دست ندهید.

 

 

 

مهمترین مشکلات کسب و کار در ایران کدامند؟

 

از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا وقتی با صاحب‌نظران حوزه کسب و کار درباره مصائب و مشکلات کسب و کارها در ایران صحبت کنیم، موارد مختلفی را اشاره خواهند کرد. در یک جمع‌بندی اگر بخواهیم شما را با چند مورد از چالش های کسب و کار در ایران آشنا کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

چالش های کسب و کار در ایران

 

تورم و بی‌ثباتی نرخ ارز

 

طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا یکی از عواملی که در بروز مشکلات کسب و کار در ایران نقش غیرقابل انکاری را دارد، بی‌ثباتی نرخ ارز و تورم افسارگسیخته است. کشور ما متأسفانه بیش از ۱۰ سال است که با معضلی به نام تغییرات نرخ ارز دست و پنجه نرم می‌کند. با بالا و پایین‌رفتن نرخ ارزهای مختلف، شاهد تورم افسارگسیخته هستیم که مشکلات فراوانی را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند.

تغییرات نرخ ارز باعث می‌شوند تا قیمت مواد اولیه افزایش‌یافته و هزینه‌های تولید نیز به موازات آن افزایش بیابد. در چنین شرایطی، تأمین مواد اولیه برای کسب و کارها مشکل می‌شود و حتی ممکن است که روند تولید در برهه‌ای از زمان متوقف شود.

 

قیمت گذاری دستوری در کشور

 

یکی دیگر از مشکلات کسب و کار در ایران به عقیده بسیاری از کارشناسان را باید قیمت‌گذاری دستوری برخی اقلام در کشور دانست. دولت در راستای کنترل تورم، معمولاً سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری را برای محصولات در درب کارخانه یا واحد تولیدی اعمال می‌کند.

از نظر دکتر ماکان آریا پارسا این قیمت‌ها معمولاً بر مبنای تورم موجود در بازار نیستند. این امر باعث می‌شوند تا شرکت تولیدکننده مجبور شود تا محصولات خود را با قیمتی پایین‌تر به بازار عرضه کند. درحالی‌که همین کسب و کار تولیدی مجبور است تا مواد اولیه را با قیمتی بالاتر که بر مبنای تورم روز تعیین می‌شود، خریداری کند.

چنین سیاستی برای شرکت تولیدکننده چیزی جز ضرر انباشته حاصل نخواهد داشت. شرایطی که امروزه در دو شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو در کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا شاهد هستیم. چندین سال است که شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به طور مداوم در حال ضرردهی هستند و این زیان‌های انباشته مدام در حال افزوده‌شدن است.

تأثیر دیگری که قیمت‌گذاری دستوری به‌عنوان یکی از مشکلات کسب و کار در ایران در بازار می‌گذارد، ایجاد یک فضای رانت‌خواری خواهد بود. این وضعیت ناشی از اختلاف قیمت بین محصول تولید شده در کارخانه و همان محصول در بازار است.

 

تحریم‌های خارجی و محدودیت‌های داخلی

 

یکی دیگر از مشکلات کسب و کار در ایران را بدون شک باید تحریم‌های خارجی و محدودیت‌های اعمال شده از طریق ارگان‌های داخلی دانست. متأسفانه کشور ما در طول یک دهه گذشته تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته است که،  باعث شده تا امکان رشد کسب و کارها از نظر صادرات محصولات به کشورهای دیگر عملاً وجود نداشته باشد.

درحالی‌که محصولات تولید شده در واحدهای تولیدی کشور ما به دلیل قیمت رقابتی که دارند، قادر هستند تا در بازارهای مختلف جهانی به فروش رسانده شوند. در فضای تحریم، بخش بزرگی از صنعت کشور ما عملاً از این موهبت محروم بوده و عمده فعالیت شرکت‌های داخلی، محدود به بازار داخل کشور و در بهترین وضعیت به کشورهای همسایه گسترش می‌یابد.

اگر بخواهیم درباره کسب و کارهای اینترنتی و دیجیتال نیز صحبت کنیم، باید بگوییم که فعالین این حوزه در داخل کشور ما از محدودیت‌های مختلف داخلی و خارجی رنج می‌برند. تحریم‌های خارجی در کنار فیلترینگ‌های داخلی و یا حتی سرعت پایین اینترنت امروزه به‌عنوان عمده مشکلات کسب و کار اینترنتی محسوب می‌شوند.

 

دسترسی محدود به نیروی کار متخصص

 

یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات کسب و کار در ایران را بدون شک باید محدود شدن دسترسی به نیروی کار متخصص دانست. امروزه بخش قابل توجهی از قشر جوان و نیروی کار کشور ما تحصیل‌کرده هستند. با این حال، کیفیت آموزش در سیستم آموزشی کشور ما به‌گونه‌ای نبوده که نیروی مناسبی را برای کسب و کارها تربیت‌کرده باشد. از این بابت امروزه بسیاری از شرکت‌ها مجبور هستند تا، پس از استخدام و به‌کارگیری نیروی کار جدید، زمان و هزینه زیادی را برای آموزش نیروی کار صرف کنند.

 

مدیریت سنتی و بروکراسی اداری

 

از دیگر ایراداتی که عموماً به‌عنوان مشکلات اداری سازمانها مطرح می‌شوند، مربوط به مدیریت سنتی و بروکراسی اداری در سازمان‌ها و ادارات کشور است. نظام مدیریتی در بسیاری از سازمان‌ها و کسب و کارهای فعال در کشور ما هنوز هم به‌صورت سنتی اداره می‌شود. بروکراسی اداری در بسیاری از ادارات و سازمان‌ها وجود دارد که باعث شده تا روال کار بسیار زمانگیر و طاقت‌فرسا باشد.

شرایطی را در نظر بگیرید که گروهی کارآفرین قصد راه‌اندازی کسب و کاری را در کشور داشته باشند. پس از تعیین طرح تجاری و تعیین جزئیات درباره نحوه و نوع فعالیت و کسب و کار، نوبت به دریافت مجوزهای مختلف می‌رسد. مرحله دریافت مجوزها بسته به بزرگی و حساسیت فعالیت شما ممکن است که از چند هفته تا چند ماه به طول انجامد.

 

مشکلات کسب و کار اینترنتی

 

چنین شرایطی به‌عنوان موانع و مشکلات کسب و کار در ایران قلمداد می‌شوند. موانعی که در بعضی اوقات باعث می‌شوند تا برخی شرکت‌های استارتاپی قید فعالیت در ایران را زده و به دنبال مهاجرت باشند. از این بابت همواره گفته می‌شود که اگر دولت قصد داشته باشد تا فرایند توسعه کسب و کارها را در کشور تسهیل نماید، بهتر است بروکراسی‌ها و چنین مشکلات اداری سازمانها را به حداقل برساند.

این مطلب ادامه دارد…

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *